Livet som företagare

 

Jag får ofta frågor från kunder och vänner när det kommer till mitt företagande.
Det rör sig ofta om hur jag ser på strategiskt arbete från ruta ett, hur allt startade, och hur jag arbetar idag. Vad är min hjärtefråga i företaget, och hur har jag arbetat för att komma till dagens varumärke, men också många frågor hur min arbetsdag ser ut.

I detta inlägg, vi kan kalla det för fredagsinlägg, vill jag ge min syn på företagande, och hur pass det påverkat, och påverkar mig som entreprenör idag.
Min vision är att alltid arbeta med hjärta i det jag gör, och för mig har varumärket blivit ett barn som jag tar hand om dygnet runt. Eller snarare en baby.
Mycket arbete men så mycket kärlek

Så här tänkte jag berätta om mitt företagande

1: Vision
2: Loggans betydelse
3: Hårt arbete
4: Lönsamhet
5: Misstag
6: Med hjärta och tacksamhet

klundqvist 1

Vision.. Det är ett ord, eller begrepp som är lätt att förklara i korta drag i tanken, men att summera den på några korta meningar kräver i många fall fokus. För mig är det samma dilemma, då min vision är så pass bred, men jag summera den till en kortare resumé i detta inlägg. Den djupare analysen kan vi prata om i ett senare inlägg.

För mig är K. Lundqvist Stockholm (såklart) mitt barn. Jag har en tydlig bild, och vill fostra varumärket att bli självgående och omtyckt. Jag är inte uppväxt med silversked i mun, och har fått arbeta hårt för att släcka törsten när jag velat ha något som jag tycker om. Det tog jag med mig i min vision till varumärket.
Varför ska en elegant design kosta skjortan? Jag vill att alla ska ha råd att köpa våra produkter, och därför har jag valt en mindre vinst på samtliga produkter, för att kunna erbjuda detta till våra kunder, utan att tulla på kvalitet.

När jag startade varumärket var min vision att bli störst!
Jag ville bestiga berg på nolltid, och jämförde mig med stora varumärken och ville omsätta mycket pengar. Idag är mitt tänk annorlunda då jag hellre ser K. Lundqvist Stockholm som ett varumärke som växer in i kundernas tycke än att det ska gå fort. Det lilla, personliga företaget är viktigare för mig än att vara störst.

klundqvist4

Idag när jag städade bland mina gömmor, hittade jag en sak som gjorde mig tårögd. Minnen kom återigen upp till ytan, och när loggan låg framför mig förstod jag vilket resa jag har bakom, och framför mig. Hur denna skiss idag har fått bli en del av mig. Det är känns nästan som att jag har blivit trearmad, fått en ny kroppsdel.

Loggan har ett tänk. Det framgår inte så flitigt, men det kan vara värt att nämna.
KL – mina initialer står för mitt namn Kristoffer Lundqvist
Ringen – som ni ser sluter den inte hela vägen. Det beror på att vi aldrig blir fullärda, det finns så mycket finns att utforska i livet.
Kronan – våga vara du och sätt dig själv på piedestal. Det är DU värd

Min logga är designad med penna, utan inspiration från andra varumärken. Mina tre viktiga delar skulle genomsyra loggan, och det som blev, det många kallar, en lyxig logga var inte direkt tanken. Jag ville bara förmedla en känsla.

klundqvist3.jpg

Jag har sedan 2014 gett mig i kast med ett av mina absoluta tuffaste projekt, men inte att glömma, också det mest roliga. Att arbeta som designer och företagare kräver oerhört mycket arbete bakom kulisserna som många utanför inte alltid ser.
För ett år sedan hade jag ett eget lager som jag på egen hand distribuerade för att dra ner på onödiga kostnader. Jag hyrde en billig lokal som jag använde som lager, och där stod jag ibland från morgon till kväll och packade varor. Att jag lämnade lagret på kvällen lika smutsig som en scout i skogen undgick ingen. Ibland med blödande händer för att jag skurit mig på en kniv, eller med blåsor som var större än en 5-krona för att jag burit så mycket kartonger under mitt pass på 12 timmar non-stop packande av varor.

Hur många kan skryta med att de burit ner 1 ton, 2 ton, ibland 3, med varor från en leverantör som lämnades utanför porten som sedan skulle bäras ner till min källarlokal? Jo, jag kan, men med så mycket kärlek, för jag skötte om min baby.

Egna företagare, särskilt som nystartade, jobbar oerhört hårt. Samtidigt som man ska vara lagerpersonal, varvas det med företagets ekonomi, PR, planering inför produktfotograferingar och kundtjänst, samtidigt som man bygger hemsidor och har telefonmöten med leverantörer varvat med att hålla en flytande försäljning. Att inte glömma dagliga bokföringen som man inte vill lämna på hög tills det ska skickas till revisorn vid månadens slut.

Så att vara företagare är i många fall samma sak som att gå på spikmatta, men man gör det, för man har en vision. Med eller utan levande barn, så har man blivit förälder och man biter ihop och bara gör det som ska utföras, med kärlek.

klundqvist 5

Det finns ingenting i världen som kan värdera den lönsamhet som man får i form av bekräftelse. Man blir som ett litet barn som väntat på julklappar varje gång någon taggar en bild på instagram, och berättar hur pass de älskar våra produkter. Jag har flera gånger fått detta bekräftat från kunder som skriver till vår kundtjänst hur vi doftsätter deras hem, eller hur vår doft blivit deras personliga doft. Men, det finns också en sak som ger en extra wowfaktor och det är att jag blir bekräftad att jag valde rätt.

Om man talar om lönsamhet i min bransch så är det inte många gånger man blir rik på att arbeta som designer, och varumärke. Särskilt inte som nytt på marknaden då man har många drakar att slåss med, om man vill ge sig in i den striden.

Min produkt är inte unik på det sättet att jag skapat en ny uppfinning, doftljus och doftpinnar finns i massor. Fastän mitt företag omsätter lite större kvantiteter än vad jag trodde från början, så är ju min vision att tjäna mindre på produkterna för att alla faktiskt ska ha råd att doftsätta hemmet med K. Lundqvist Stockholm. Kostnadsmässigt så har vi dyra inköp. Vi arbetar trots allt med egna doftrecept hos vårt fragrance house, och vi lägger mycket kapital på att skapa boxar som kostar mer än snittet gör hos många andra leverantörer.

Som företagare är marginaler det som gör att man tjänar pengar.
Det gjorde jag absolut inte i början, utan fick verkligen vända på varenda krona för att ha råd att leva ett normalt, vissa månader under den gränsen, men det gick! Ibland till den grad att jag fick sälja av saker hemma för att kunna finansiera mitt leverne. Precis som vilken förälder som helst hade gjort för sitt barn.

Lönsamhet är inte att tänka på om man är ute efter att tjäna pengar i början om det är det man eftersträvar. Jag, är däremot av en annan melodi, jag ser all kärlek som jag får i det jag nämnde ovan som bästa utdelningen. Det betalar såklart inte mina räkningar, men en liten lön kan jag idag ta ut, resten blir nya varor, nya kollektioner och visioner där jag i framtiden kan hjälpa andra som har det tufft i livet.
*mer om det framöver*

Så, ska du skapa ett varumärke, så måste du först tänka ut vad din vision är.
Det är din nyckel. Vill du bli rik måste du tänka annorlunda än jag gjort, gör.
Vill du bli ekonomiskt oberoende så ska du uppfinna, vill du göra det du brinner för ska du vara nöjd med att ta ut en lite lägre lön och satsa resten på din ”babys framtid” istället.

klundqvist 6

2016 – december, blev för mig en stor besvikelse, och jag kan lova Dig, att jag inte bara förlorade oerhört mycket pengar, utan även en del av mitt självförtroende. Jag var så himla stolt över min nya kollektion Christmas Edition, och det var en kollektion som jag lagt oerhört mycket tid på. Design, doften, marknadsföring och införsäljningen till våra återförsäljare. Där stod jag 2016 i augusti och sålde in den mest populära doften jag någonsin haft i en kollektion, och skulle sen leverera den till mina återförsäljare.

Mitt fraktbolag, hade tagit ett eget beslut att skicka denna leverans, och mellanlanda den, via ett land där det just då var 35 grader varmt. Det hade inte slutat där, utan istället för att lasta produkterna till nya avgången hade dem ställt 5000 ljus direkt i solens värme vilket resulterade att vaxet hade smält, och runnit över hela glaskoppen.

Detta var vad jag levererade till mina återförsäljare, då stickproverna visade att det var okej. Men, under översta lagret låg en katastrof av smält vax som hade gått ut till mina fina kunder. När jag fick den informationen, grät jag på riktigt, inte för att jag förlorade en försäljning på 3001 ljus, utan för att jag hade levererat en så katastrofal produkt till mina kunder.

Men allt för något gott med sig. SÅ mycket kärlek som jag fick från mina kunder hade jag inte fått under hela 2016 på så få dagar. Mailen var så oerhört hjärtgripande när jag bad kunderna gå igenom samtliga doftljus innan de ställdes ut på hyllorna till försäljning.

Så, summan av detta är att, ja, även vi som varumärken får problem ibland.
Det beror inte på kvalitet, det beror på att man förlitar sig på en forwarder som ska ha så stor kunskap om en leverans trots att man bokat en direktleverans från slutfabrik till Sverige.

klundqvist 7

Jag blottar, utan att blinka, mina framgångar, men också det som har varit tuffa bitar i företaget. Det beror inte på att jag försöker hitta PR som gör oss starka på marknaden. Denna blogg är enbart till för dig som kund. Du har rätt att ta del av vad som händer bakom kulisserna, och detta är vad jag kan ge dig. Detta är inte bara min verklighet, det händer många, men jag vill dela av mig med det som gör mig stark, och ibland svag som företagare.

Men hjärta och kärlek. Så är det.
Min resa har gett mig så oerhört mycket kärlek, och jag överdriver inte när jag skriver det. Vänner för livet växer inte på träd, men så mycket jag fått tillbaka sedan jag lanserade företaget 2014, har jag inte fått ta del av i så stor utsträckning på så få år under en livstid. Jag har skapat vänskaper via e-post med privatkunder som mailat och tackat för våra produkter, återförsäljare som gett så oerhört mycket kärlek och stöd till mitt företag, instagram har även det blivit en kanal för mig när det kommer till att få ett fint kontaktnät. Jag är verkligen så oerhört tacksam till Er alla som verkligen finns för oss som varumärke! Det är egentligen en ganska lustig känsla, men det känns nästan som en kontaktförmedling för vänskap.

Jag har fått så många vänner som från en början handlat som privatkund, men att inte glömma återförsäljarna som smsar på lediga kvällar och öppnar sina hjärtan om livet. Allt är verkligen inte bara business, eller ja, det är ju det. För business är att man betalar med kärlek, allt annat är för mig sekundärt.

T A C K för att D U  finns.
Jag är verkligen tacksam. DU är varumärket.
Det är DU som gör kollektionerna, för samtliga bygger på kärlek.

Med kärlek och tacksamhet/
Kristoffer

3 thoughts on “Livet som företagare

  1. Jag är en av K.Lundqvists åf och jag kan verkligen gå i god för att det är en av de absolut bästa leverantörer man kan jobba med, aldrig problem, är det problem så löser dem det direkt 🙂 Mer kärlek och omtanke får man inte från en leverantör/företag
    Du är bäst Kristoffer ❤

    Gilla

  2. Vilken fin läsning.
    Det var spännande och gripande på samma gång. Ja, livet som företagare är sannerligen ett äventyr.
    Tack för att du delar med dig och berikar oss med din historia. Dina ljus är fantastiska. Kram och DU ger OSS en doftupplevelse bortom sinnernas patadis. Tack för att DU finns.

    Gilla

  3. Min Stoffis! Doftkungen av alla kungar! TACK för alla tokiga, personliga och roliga stunder vi haft och har, fast jag är värdens sämsta på att höra av mig…🙈!
    Tack för att jag får vara din återförsäljare och VÄN och för att du bjudit in mig i ditt hem och öppnat ditt hjärta, ett hjärta av guld 💛 som få här på jorden har… Tack för att du är DU och världens bästa Stoffis!😘 I särklass unik!

    Gilla

Kommentera

