Vill du ha kvar din lokala butik?

Hej bästa Du,
hoppas att du har fått en magisk start på helgen.

Detta inlägg tänkte jag tillägna butiker runt om i Sverige, och lyfta hur dagens handel ser ut, och vad handeln egentligen betyder för både butiker och varumärken. Men att inte glömma även för dig som är konsument.

Inlägget är inte kopplat till personliga fotograferna, vilket betyder att inlägget är i egen regi, utan jag använder bara de köpta bilderna. Tacksamheten jag nämner betyder inte heller att det är en butik som ska stänga, mest bara en reflektion!

MILQ klundqvist stockholm
Bild tagen av inredningshjälpen 

När jag var 22 år fick jag arbete i en inredningsbutik, Milq, som ligger i Stockholm City. Det var inte mitt första arbete i butik, men det var det mest fartfyllda och lärorika. Jag fick MÖJLIGHETEN att arbeta med Barbro som drivit butiken på samma gata i 20 år, nämligen Gamla brogatan 26 som är en tvärgata i till Drottninggatan.

Att jag skriver ”möjligheten att arbeta med Barbro” beror på att hon idag är min stora inspiration till det jag gör idag. Utan att hålla en kurs hur man arbetar har hon, utan att veta, gett mig så stor kunskap om företagande, både ekonomiskt tänk till hur man bygger miljö i en butik och att skapa kundrelationer.

Vi arbetade tillsammans i över 5 år, och det är med stor tacksamhet, och stolthet, som jag kan berätta detta för er. Jag fick ett direkt ansvar för hela nedre planet, och fick med stor delaktighet utforma sortiment, samt vara ansvarig för nedre plan i butiken.
Hur många butiker kan idag stå kvar på samma adress i 20 år där tänk är hjärta, bygga ”varumärke” och bara förlita sig på sina kunder? Barbro kan. Jag är så tacksam för detta, då Barbro har gett mig så mycket kunskap om kundvård och att bygga varumärke!

T A C K – du och butiken är min största inspiration, och ingen skola i världen hade kunnat ge mig denna lärdom.

Lokala butiker klundqviststockholm.jpg
Bild fotograferad av Home2Tiny

Idag måste vi som kunder verkligen tänkt till en extra gång, och jag kommer att ge er en lektion i många aspekter som jag hoppas att ni kommer att bära med er i shoppingrutiner.

Senaste veckorna har jag varit på besök hos många av mina återförsäljare, i syfte att ha trevliga event, men också för att hälsa på. Såklart. Det är det bästa man kan göra när man vill vara delaktig som varumärke i en butik. Man ser vad som säljer, man förstår kundflödet, men viktigast av allt är att man har en delaktighet i det som händer ute i butikerna.

När jag var 33 år så var jag alltid på jakt efter det som syntes mest i PR och det är klart som korvspad att jag valde att hålla mig till butiker som var de mest populära. Jag såg annonser som var påkostade, jag trodde att det var det mest rätta att göra. Jag förstod inte heller vilket arbete som låg bakom att bygga en butik, eller hur varumärken levde i en dubbelmoral om att ”värna” om sina kunder samtidigt som de säljer egna varor i egen regi, som exempelvis webbshop som varumärke.

En stor drake, jag brukar kalla det så, har alltid många ben att stå på. Med 40 butikskedjor har man alltid något att falla tillbaka på. Har man en butik som går dåligt på landsorten så ser man i många fall detta som en butik utan vinst men i PR-syfte.

LÅT mig förklara i en enklare form:

1: Butik ** är en kedja som satsar stort på priskrig, som har en ambition att bli starka på marknaden.
2: *** har råd att marknadsföra, öppna butiker på olika orter. Det finns ett kapital.
3: *** får därför bättre priser hos en leverantör för att de köper in 2000 artiklar istället för 24 som den hjärtliga återförsäljaren gör.
4: Det betyder att den som breder ut som med samma sortiment, kan hålla lägre priser med samma marginal som butiken som köper in 24 i antal.
5: Resultatet blir ett priskrig som en personlig butik inte kan styra.
6: Den som jobbar hårt för att ha en personlig butik har inte kapital att jobba på ett mer, låt oss kalla det omodernt sätt.

~ Butikerna med billigt sortiment blir allt fler, och det är inte bara inköp från leverantörer/ designers som tar plats på hyllorna. Dessa gör ”egna” kollektioner som är råkopior på andra designers arbete, eller andra storsäljare. Det betyder att deras marginal blir från att tjäna 30 kr på en produkt till 80 kr!

KLUNDQVIST STOCKHOLM INTE OKEJ

Jag, som grundare till företaget K. Lundqvist Stockholm, kommer aldrig rätta mig i ett led där de som verkligen brinner för sina hjärtliga butiker, att lägga mig på en nivå där våra produkter kommer att bli en del av ”köp billigt om du köper många” eller att vi inte stöttar butiker, oavsett om det är en återförsäljare eller inte. Det finns inte på kartan att jag kommer att följa denna ström som mina kunder får slåss mot. Aldrig.

Jag kommer aldrig att dumpa våra priser.
~ Man får det man köper. Hos en bra leverantör får man vad man betalar för och vill man ha kvalitet, så kostar det.
~ Små butiker är K Ä R L E K, och jag kommer aldrig att tulla på det som varumärke.

wains

Denna butik Wains i Gällivare säljer i snitt 48 av våra doftpinnar i månaden. Men det sviktar i kundunderlaget för att Bettina ska kunna driva butiken vidare. Istället för att handla i butiken, så handlar allt om att åka till ”Luleå” där samma varumärken finns.

123.jpg

För K. Lundqvist Stockholm så är detta oerhört upprörande, och vill man inte ha den lokala butiken, så är det vad som händer. Dessa försvinner.
Som kund, snälla, sluta låta dessa priskrig bli en del av handeln, och glöm aldrig bort alla kärlek du får i en butik som är personlig. Du kan byta, få bra service utan att beslut ska styras från ett huvudkontor. Men mest viktigt av allt så får du små härliga butiker som kan vara kvar, och fler mysiga butiker som vågar satsa på att öppna.

*Och även kvalitén som du köper på vägen, för billiga priser innebär billiga varumärken och dålig kvalitet. Tänk på det. Kostar en vara 99 kr som ser ut att kosta 499 kr så är det förmodligen inte en hälsosam tillverkning eller för den delen, en butik som blir lidande.
Detta betyder inte bara att handeln blir sämre, utan det varumärke du håller kärt kanske inte kan överleva heller.

Med KÄRLEK till Dig

/Kristoffer

 

 

 

 

 

2 thoughts on “Vill du ha kvar din lokala butik?

  1. Så kloka ord, jag försöker alltid handla på lokala småbutiker. Det får gärna kosta lite extra men då får man både bra produkter och ett trevligt bemötande 😊

    Liked by 1 person

Kommentera

