Boxen som tog 13 månader att designa

Hej bästa Du,
Jag hoppas att allt är väl med dig och att veckan har varit vänlig mot dig.

När man arbetar som designer, är det ett långt led innan en produkt är redo att lanseras. Många faktorer spelar in som skapar en helhet. Doft, design och material.

Vanligtvis brukar det vara en enkel match att välja material till boxar för mig. Jag har ofta en tydlig bild hur en produkt ska se ut, då den ska återspegla kollektionens tanke.

Men, det finns ett sidospår, i kollektionen Lux Collection som lanseras i Juni.
Det var inte lätt att få fram ett slutresultat när det kom till boxen. Allt annat blev som jag tänkte, när det kom till doft, flaska och detaljer, men det var något med boxen som inte föll mig i smaken. Så det krävdes mycket tankar, många prover och skisser för att hitta den perfekta boxen.

warm vanilla K Lundqvist Stockholm

Att boxen skulle vara vit och svart var jag säker på, och att den skulle ha en ”tyngd” var inte heller ett frågetecken. Många av våra kunder använder våra boxar som inredningsdetalj, men jag ville att denna box skulle vara än mer annorlunda än de andra kollektionerna.

Präglat – Ja, men inte med ett ”tryck” utan Lux Collection behövde något utöver det vanliga som man vanligtvis inte ser på marknaden. Av den anledningen, har denna kollektions box tagit 13 månader att få fram, från design till slutresultat.

Gissa vad det blev?

Inte en präglad box, utan boxen är tillverkad med en tapetvariant, som fungerar i moderna hem med naturvit vävtapet men i en mer modern tappning. Helheten, detaljerna talar sitt tydliga språk.

Boxen, till Lux Collection lanseras hos vår återförsäljare i juni, och idag fick jag the final sample på produktionen och jag är mer än nöjd över slutresultatet! Den har tyngden, och med det menar jag inte ”skokartong” utan mer likt en hård box som man nästan kan hoppa på utan att den ger vika. Och, med riktigt eleganta detaljer som gör det yttre skiktet exklusivt.

warm vanilla K Lundqvist Stockholm1

Lux Collection är inte bara en box, såklart. Den har ett innehåll och det är en symbios av doft av design. När jag designade ”grundidén” var min tanke att man ska få 2-in-1. En present som man ger bort till bröllopsparet, studentfiraren, julklapp, eller bara en present till sig själv.

Doftpinnar: I klarglas med svarta pinnar, och med en tassle i guld, med en livslängd på minst 6 månader i fragrance throw.

Doftljus: Ett ljus i guld, men inte med ”christmas gold” som inspiration. Detta ljus går i guld men med en lite brun ton.

Doft: Warm vanilla är inte en doft av vanilj rakt igenom, utan det finns en ton av grädde, och lite tonka bönor som doftnoter. Detta resulterar i en doft av varm vaniljglass men utan för mycket vaniljstång.

black cashmere k lundqvist stockholm

Ett annat av proverna som kom till kontoret idag, var det svarta doftljuset.
Elegans är bara förnamnet, och i denna slutgiltiga design så är det sotsvarta glaset genomskinligt så att lågan lyser igenom när det brinner.

Vilken lycka när det man jobbat för så hårt resulterar i så pass bra resultat.
Å, andra sidan, hade jag aldrig lanserat en kollektion som inte var – on point.

Av den anledningen är dessa nya kollektioner någon försenade. Men, det är ju kvalitet som är avgörande, inte snabba pengar.

Med Kärlek/
Kristoffer

Kommentera

